پرفشاری خون در اکثر مواقع علامتی ندارد

2291 ٨:٥١ ق.ظ

پرفشاری خون در اکثر مواقع علامتی ندارد و به همین دلیل قاتل خاموش تلقی می شود .

به گزارش وب دا مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت بجنورد گفت:پرفشاری خون در اکثر مواقع علامتی ندارد و به همین دلیل بسیاری از مردم سال ها به فشارخون بالا مبتلا هستند بدون اینکه مطلع باشند. 
"ستار ساعدی " افزود : اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرخرگ‌ها و اندام های حیاتی بدن آسیب برساند و به همین دلیل است کـه از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند.
"ساعدی" تاکید کرد :فشارخون سیستولیک در حد نرمال و درحال استراحت در محدوده ۱۰۰ الی ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشارخون دیاستولیک نرمال در محدوده ۶۰ الی ۹۰ میلی مترجیوه قرار دارد.
وی گفت :بطور معمول اگر فشار خون بصورت پایدار بالاتر از ۱۴۰ و ۹۰ قرار گیرد٬ بیماری محسوب می‌گردد.
 وی با اشاره به این که به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، هایپرتنسیون ، فشارخون یا پرفشاری خون گفته می‌شود و کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می‌نامند،تاکید کرد: هنگامی‌که فشارخون به هر علت بالا باشد٬ قلب را با هدف پمپاژ دوباره و به گردش درآوردن خون٬ وادار به افزایش حرکت و کار بیشتر می‌نماید.
وی با اشاره به تقسیم بندی فشار خون به اولیه و ثانویه ،علائم فشارخون بالا را برشمرد و گفت :در دسته اول علت فشار خون بالا مشخص نمی‌باشد و به صورت اولیه ایجاد شده است،در فشار خون ثانویه افزایش فشار به دنبال یک بیماری دیگر اتفاق می افتد و آن بیماری را می توان به عنوان علت افزایش فشارخون در نظر گرفت که در صورت کنترل بیماری اصلی، پرفشاری خون نیز به صورت مناسب تری کنترل می گردد.
"ساعدی"افزود: افرادی که مبتلا به فشارخون بالای اولیه هستند، ممکن است سال ها بدون علامت باشند و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و زمانی متوجه بیماری می گردند که به علائمی مثل سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت دچار می شوند که در واقع این علایم عوارض فشار خون بالاست.
وی تاکید کرد:تنها راهی که می توان کمک کند تا در زمان مناسب به مشکل فشار خون پی برد، اندازه  گیری دوره ای و منظم فشار خون به ویژه در میانسالان است.