روز جهانی قلب سال 1399

500 ١٠:٢٤ ق.ظ

    بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور است و سالانه تقریبا" 17.9 میلیون نفر در سراسر جهان به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنند.  31 % کل مرگ های جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر بعلت بیماری های قلبی عروقی می باشد. برگزاری روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی عمومی جهت پیشگیری و کنترل این بیماری ها دارد.

در دوران پاندمی کووید 19، بیماران قلبی عروقی با تهدید مضاعفی مواجه هستند. از یک سو درصورت ابتلا به بیماری کووید-19 دچار عوارض شدیدتری می شوند و از سوی دیگر ممکن است به علت ترس، دریافت خدمات مراقبتی قلب را به تعویق بیاندازند. این مسئله اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می کند.

شعار آن  « با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید»،Use Heart to Beat Cardiovascular disease»   « و پیام اصلی آن « با تدبیر، اثرگذاری و همدلی از سلامت قلب خود، خانواده و جامعه مراقبت کنید» است. هدف این روز این است که افراد بدانند چگونه می توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده  سلامت قلب خود را حفظ کنند و از قلب(با تدبیر، اثرگذاری و همدلی) برای انتخاب های بهتر، برای گوش دادن به قلبشان، برای جامعه، افرادی که دوستشان دارند و خودشان، برای تشکر از کارکنان بهداشتی درمانی و برای مشارکت استفاده کنند.