به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت، مسئول واحد کاهش خطر، بلایا و حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در جلسه ارزیابی خطر و ایمنی واحدهای بهداشتی عنوان کرد: سالانه انسانهای زیادی درپی بلایای طبیعی و غیر طبیعی از بین رفته و زندگی بسیاری تحت تاثیر قرار می گیرد.

سیداسماعیل حاتمی به قانون کشوری مدیریت خدمات بحران، اشاره نموده و یادآور شد: تامین کلیه خدمات بهداشتی و درمانی در بلایا و حوادث، برعهده وزارت بهداشت و درمان می باشد و سایر سازمانها از جمله هلال احمر، بهزیستی و ... به عنوان سازمان همکار در مدیریت بحران نقش خود را ایفا می کنند.

وی افزود: تشکیل تیم منسجم، آموزش اجزا و فرآیندهای ارزیابی و مدیریت بحران به کلیه پرسنل ذیربط و آمادگی کامل واحدها جهت رویارویی با بلایا و موقعیتهای بحرانی مختلف، ضرورتی اجتناب ناپذیر در کاهش آسیبهای ناشی از حوادث می باشد.

حاتمی تاکید کرد: تهیه نقشه مخاطرات و مناطق آسیب پذیر و همچنین تعیین نقاط امن در ساختمانها، شهرها، روستاها و محله ها، اجرا، ارزیابی و ثبت برنامه های ایمنی غیر سازه ای، آموزش خانوارها، اجرای مانورها، آموزش ثبت و ارزیابی خسارات به پرسنل از جمله اقداماتی است که پیش از بروز بحران بایستی بصورت ویژه به آن توجه نموده و آمادگی لازم جهت رویارویی با بلایا و حوادث ایجاد گردد.

سرپرست مرکز بهداشت بجنورد با اشاره به اهمیت مسئولیت پذیری کلیه پرسنل در برخورد با بحرانها یادآور شد: وظیفه حفظ سلامت انسانها به عهده تک تک ما بوده و تعهد شغلی و اخلاق انسانی ایجاب می کند که در صورت لزوم جهت نجات جان مردم از آسایش، راحتی و حتی از جان خود نیز بگذریم.

دکتر بازخانه ای، فقر معنوی و بی اخلاقی ها در جامعه بشری را از جمله بحرانهای قرن دانسته و خاطر نشان کرد: امید است همه ما با بهره گیری از این روزهای پربرکت ماه مبارک رمضان به تفکر در ریشه انسان و جهان پیرامون خود پرداخته و با استعانت از خداوند متعال در راه خودسازی و معرفت حقیقی، آنگونه که شایسته انسان واقعی است، گام برداریم.