آغاز طرح مراقبت حشره شناسی پشه های مهاجم آئدس

221 ١١:٣٢ ق.ظ

اجرای طرح حشره شناسی پزشکی پشه های مهاجم آئدس در شهرستان بجنورد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی، کارشناس بیماریهای واگیر مرکز بهداشت بجنورد، با اعلام این خبر گفت: با توجه به رصد پشه ناقل آئدس و منابع عفونی بیماری در مناطقی از کشور و بخشی از کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان عربستان و عراق، احتمال انتقال بیماری و ناقلان به سایر شهرها و گسترش آن در کشور، از طریق مسافران و کالاهای تجاری وجود دارد.

وی به بیماریهایی که از طریق پشه آئدس مهاجم منتقل و ایجاد می شود اشاره نموده و توضیح داد: عامل بیماری های خطرناک و کشنده ای از قبیل تب دنگی، تب زرد، چیکن گونیا و ... و همچنین زیکاویروس که موجب سقط جنین، مرده زایی و نقصهای جدی مادرزادی در جنین می شود، توسط این پشه به افراد منتقل می گردد.

سعیدی افزود: لذا مراقبت و اقدامات همه جانبه در جهت اجرای دقیق و جدی دستورالعملهای پیشگیری از این بیماری، رصد پشه های ناقل، مدیریت آبهای راکد، بیماریابی در گروههای پرخطر، افزایش اطلاع رسانی در خصوص عامل بیماری و علائم ابتلا به آن از جمله اقداماتی است، که جهت مبارزه با پشه آئدس اجرا می شود.

وی تصریح کرد: در این طرح دو کانون جهت نمونه گیری مشخص گردیده که شامل کارخانه سیمان و فرودگاه بجنورد می باشد، که گام اول آن تله گذاری جهت صید در محل های یاد شده جهت شناسایی پشه های مهاجم آئدس می باشد.