رئیس گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت بجنورد، با توجه به هشدار جدی وزارت بهداشت مبنی بر احتمال وقوع موج همه گیری کرونا در طی یک تا دوماه آینده، از مادران باردار خواست ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام نمایند.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد، دکتر یزدانی حفظ سلامت مادران باردار را از جمله اولویتهای برنامه های حوزه سلامت دانسته و خاطرنشان کرد: اقدامات همه جانبه در راستای کنترل و پیشگیری از این بیماری، پیش بینی و برنامه ریزی های لازم جهت اجرای فرایندهای تشخیصی و درمانی در این شرایط ضروریست.

وی افزود: خودمراقبتی نقش بسیار مفید و موثری در پیشگیری و کاهش آسیبهای ناشی از ابتلا به بیماریها دارد و به مادران باردار توصیه می شود، به ویژه در شرایطی که احتمال افزایش شیوع کرونا وجود دارد، حتی الامکان از حضور در مکانهای پر تردد و شلوغ خودداری کرده و در صورت ضرورت در اجتماعات از ماسک استفاده کنند.

دکتر یزدانی بر تکمیل واکسیناسیون کرونا و تاثیر آن بر کاهش شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن تاکید نموده و گفت:  مادران بارداری که واکسن کرونا دریافت نکرده اند یا شش ماه پیش آخرین نوبت واکسن خود را تزریق کرده اند، بایستی جهت دریافت دوز یادآور واکسن سینوفارم به مراکز خدمات جامع سلامت یا خانه بهداشت محله یا روستای خود مراجعه نمایند.

وی از مادران باردار خواست که انجام هشت دوره مراقبتهای دوران بارداری و دو دوره مراقبتهای پس از زایمان خود را حتما انجام داده و در صورت وجود علائم خطر مانند تنگی نفس، تب ، اسهال، درد شکم و سایر علائم کرونا ، فورا و بدون معطلی خود را به نزدیکترین مرکز درمانی برسانند.

خانم دکتر یزدانی با معرفی سامانه 4030 به عنوان سامانه ملی پاسخگویی به سوالات مردمی در حوزه بهداشت اشاره کرده و گفت: کد 4 این سامانه مربوط به پاسخگویی به مشکلات و سوالات مادران باردار است که می توانند در هر ساعت از شبانه روز در صورت نیاز مشاوره های لازم را دریافت نمایند.