معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در همایش بررسی چالش‌های فرزندآوری و راه‌حل‌های آن از توقف روند نزولی جمعیت در سال آینده در استان خبر داد و گفت: این دانشگاه توانسته با کمک بهورزان، سفیران و مراقبان سلامت 99 درصد مواد قانونی ابلاغ‌شده در خصوص جمعیت را به اتمام برساند و پیش‌بینی‌ها و داده‌ها از اتفاق‌های خوب در این حوزه خبر می‌دهد.


به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد، دکتر محمدرضا اکبری در این همایش که صبح امروز در محل سالن گلشن بجنورد برگزار شد، با بیان اینکه بخش مهمی از جوانی جمعیت در حوزه سلامت قرار دارد، ادامه داد: مجموعه سلامت در استان نیز با نگاه متفاوت در حال بررسی و اجرای قوانین و دستورالعمل‌هاست.


وی اضافه کرد: در بعد حاکمیتی که نقش دانشگاه در این بخش پررنگ است 42 ماده قانونی وجود دارد که به همت تمام مجموعه سلامت؛ بخش عمده کارها به اتمام رسیده است.


وی خاطرنشان کرد: در بعد مردمی که قطعا با مشارکت جامعه محقق می شود، باید باور و فرهنگ عمومی تغییر کند زیرا فرزند بنیان و انسجام خانواده است و می تواند پیوندی مستحکم در ارتباط بین زوجین باشد.

 

نگاه به جمعیت باید سرزمینی باشد


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این همایش از ضرورت داشتن نگاه سرزمینی به موضوع جمعیت سخن گفت و افزود: در مسئله جمعیت باید برخی ادبیات ها و نگاه ها تغییر کند، زیرا این موضوع علاوه بر بعد حاکمیتی و مذهبی دارای بعدی سرزمینی و ملی است و باید نگاه ها نیز دارای این وجهه عمیق باشد.


حجت الاسلام عقیل فرزانه با بیان این که نیاز اصلی عبور از این بحران بزرگ، داشتن نگاه سرزمینی است، یادآوری کرد: مسئله جمعیت بحرانی مقطعی نیست که بتوان در مقاطع دیگر آن را جبران کرد، عدم حل این مسئله زمان بسیار طولانی را می طلبد تا مورد جبران قرار گیرد، بنابراین هر فردی که دارای تعلق خاطر به این سرزمین است باید نگران باشد و برای حل موضع اقدام کند.


وی اضافه کرد: فراگیری بحران جمعیتی هم موجب تاکید مقام معظم رهبری به ورود آحاد ملت و مسئولان به این موضوع شده است و این امر بیانگر نقش همت همگانی برای دستیافتن به اهداف جمعیتی در کشور است.


این مسئول تأکید کرد: با تغییر برخی نگاه‌ها و ادبیات‌ها در موضوع جمعیت و فرزندآوری موجب تغییر باورها و رفتارها و عبور از این بحران می‌شود.

 

نقش سازمان‌های مردم نهاد در اجرای سیاست‌های جمعیت بسیار حائز اهمیت است


معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان شمالی نیز در این همایش با تأکید بر عام المنفعه بودن اقدامات سمن ها و سازمان های مردم نهاد، گفت: نقش سمن ها و سازمان های مردم نهاد در اجرای سیاست های جمعیتی و کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم است.


حجت الاسلام یوسفی با بیان اینکه توسعه مشارکت ها مردم در مسائل اجتماعی منجر به کاهش آسیب ها و یا حتی از بین رفتن آن ها می شود، ادامه داد: سمن ها می توانند در گسترش مشارکت های مردمی نقش داشته باشند.


وی با بیان اینکه تحکیم بنیان خانواده امروزه مهم ترین دغدغه جهان و دنیای غرب است، اضافه کرد: نقش خانواده و تحکیم آن نیز در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و گسست خانواده ها می توانند مسبب ایجاد مشکلات زیادی باشد.


یوسفی با بیان این که بیشترین پرونده های وارده به دادگستری در کشور مربوط به طلاق است، ادامه داد: این امر در استان خراسان شمالی نیز مصداق دارد و موضوعات اقتصادی و اعتیاد نخستین دلایل طلاق در استان را شامل می‌شوند.

 

گفتنی است؛ این همایش امروز سه‌شنبه 25 بهمن ماه 1401، در دو بخش صبح و عصر، با حضور استاد حمید حبشی در محورهای هزینه‌های فرزندآوری، پیامدهای مصرف‌گرایی بر تربیت فرزند، پیامدهای تک فرزندی برکودک، خانواده و جامعه، نحویه برخورد با فرزند نوجوان، عوامل اقتصادی و فرهنگی تاثیر گذار در فرزند آوری، معیارهای صحیح انتخاب همسر، پیشگیری از طلاق عاطفی، پیشگیری از خیانت های زناشویی و تداوم زندگی مشترک و فرزندآوری در سال های اول ازدواج برگزار شد.