همایش سلامت مردان با محوریت اهمیت سبک زندگی در ناباروری مردان و نقش مردان در ناباروری و پیشگیری از سقط عمدی جنین صبح امروز در تالار حافظ بجنورد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد، دکتر «شاهرخ محمدی» متخصص طب اورژانس داخلی و کارشناس ژنتیک در این همایش گفت: استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و کشور وابسته به مردان است و از این نظر توجه به اهمیت سلامت مردان بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه سلامت مردان در بعد جسمی و جنسی و سلامت روان بررسی می‌شود، ادامه داد: ناباروری در مردان علل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به اضافه وزن، سیگار و مواد مخدر، تومورها، کم‌خونی، دیابت و مصرف استرئیدها اشاره کرد.
وی علائم و نشانه‌های ناباروری را نیز برشمرد و به علائم متعددی از جمله کاهش موهای بدن و صورت، رشد غیر طبیعی پستان‌ها و... اشاره کرد.
دکتر محمدی با اشاره به اینکه 10 تا 15 درصد زوجین دارای ناباروری هستند؛ افزود: 30 درصد مشکلات ناباوری مربوط به مردان و قابل درمان است.
وی با بیان اینکه سبک زندگی در نابارورری مردان بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: مصرف دخانیات و الکل، داشتن رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی، قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت، داشتن استرس و قرار گیری در معرض اشعه، مواد شیمیایی خاص و سموم در ناباروری مردان دخیل هستند و باید نسبت به رعایت آن‌ها توجه کرد.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود به اهمیت سلامت روان مردان و ارتباط آن با ناباروری در آن‌ها ارائه کرد.
رئیس ستاد اقامه نماز استان نیز در این همایش به عنوان یکی از مدرسان کارگاه، از سقط جنین سخن گفت و با بهره گیری از آیات و روایات از مذموم بودن این اقدام صحبت کرد.
حجت الاسلام «احمدی فر» با بیان اینکه در 80 سال آینده جمعیت کشور به 31 میلیون نفر کاهش خواهد یافت، افزود: پیری و سالمندی جمعیت دارای تبعات منفی بسیاری است و هزینه های زیادی را بر اقتصاد و خانواده ها تحمیل می کند.

گفتنی است؛ هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی «سما» نامگذاری شده است و این همایش نیز به مناسبت گرامیداشت این هفته و در راستای قانون جوانی جمعیت با محوریت آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی جامعه هدف حول دو محور ِ اهمیت سبک زندگی در ناباروری مردان و نقش مردان در ناباروری و پیشگیری از سقط عمدی جنین اختصاص برگزار شده است.