به مناسبت روز جهانی مالاریا سرپرست و معاون مرکز بهداشت بجنورد و مسئول بیماریهای واگیر شهرستان، فرآیند مراقبت و بیماریابی مالاریا را مورد بررسی قرار داده و از آزمایشگاه انگل شناسی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی، مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت بجنورد، ضمن ارائه گزارشی در خصوص فرآیند بیماریابی مالاریا در شهرستان، توضیح داد: مراقبت و شناسایی مالاریا با گرفتن لام خون محیطی از بیماران مشکوک انجام می شود. 
وی افزود: تشخیص به روش های مختلفی انجام میگیرد که روش طلایی جهانی آن تشخیص میکروسکوپی توسط کارشناس آزمایشگاه است.
سعیدی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته از بین ۳۶۵ مورد لام خون محیطی رسیده به آزمایشگاه سه مورد مثبت مالاریا شناسایی که همه موارد وارده بوده و در منطقه ای دیگر مبتلا شده اند و خوشبختانه گزارشی از انتقال محلی بیماری مالاریا در شهرستان را نداشته ایم.
مسئول بیماریهای واگیر تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت در سراسر دنیا برنامه های منظم بازآموزی تشخیص مالاریا برگزار می کند که کارشناسان میکروسکوپیست بجنورد در ۲۰ سال گذشته به صورت منظم در دوره های کشوری شرکت کرده اند.
سعیدی اعلام کرد: امروز در وبیناری کشوری که در روز جهانی مالاریا برگزار شد، رئیس اداره مالاریا وزارت بهداشت از استانها و نیروهایی که در این حوزه در سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشتند نام برد که شهرستان بجنورد و همکاران آزمایشگاه انگل شناسی مرکز بهداشت خانم فیروزه و خانم کیانی از آن جمله بودند و بابت تشخیص دقیق و بموقع ایشان در حوزه شناسایی لام مالاریا از ایشان تقدیر شد.
سرپرست مرکز بهداشت بجنورد ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران آزمایشگاه انگل شناسی، با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع این بیماری خطرناک، تاکید کرد: لام نمونه مالاریا از تمامی موارد مشکوک تب دار در سطح شهرستان گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال شود.


از مجموع 3 رأی