کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر مرکز بهداشت بجنورد گفت: اولین علائم مالاریا معمولاً طی 10 تا 15 روز اول پس از نیش پشه آلوده شروع می شود که تب، سردرد و لرز معمولاً تجربه می شوند،اگرچه این علائم ممکن است خفیف باشند و به سختی به عنوان مالاریا تشخیص داده شوند.

حسن سعیدی در گفتگو با روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد اظهار کرد: در مناطق آندمیک مالاریا، افرادی که ایمنی جزئی ایجاد کرده اند ممکن است آلوده شوند اما هیچ علامتی را تجربه نکنند (عفونت بدون علامت)سازمان بهداشت جهانی(WHO) تشخیص سریع را برای افر مشکوک به مالاریا توصیه می کند(رپید تست) اگر مالاریا پلاسمودیوم فالسیپاروم  ظرف 24 ساعت درمان نشود، عفونت می تواند به بیماری شدید و مرگ تبدیل شود. 

وی افزود:مالاریا شدید می تواند باعث نارسایی چند اندام در بزرگسالان شود، در حالی که کودکان اغلب از کم خونی شدید، دیسترس تنفسی یا مالاریا مغزی رنج می برند. مالاریا انسانی ناشی از سایر گونه‌های پلاسمودیوم می‌تواند باعث بیماری‌های مهم و گاهی اوقات بیماری‌های تهدیدکننده زندگی شود.

سعیدی تصریح کرد:مالاریا را می توان با استفاده از آزمایش هایی که وجود انگل های عامل بیماری را مشخص می کند، تشخیص داد.

وی تاکید کرد:2 نوع آزمایش اصلی وجود دارد که بررسی میکروسکوپی اسمیر خون و آزمایش های تشخیصی سریع آزمایشات تشخیصی به ارائه دهندگان بهداشتی کمک می کند تا مالاریا را از سایر علل بیماری های تب دار تشخیص دهند و درمان مناسب را تسهیل کنند.


از مجموع 1 رأی