کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر مرکز بهداشت بجنورد از ثبت ۶ مورد مار و عقرب گزیدگی طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد.

حسن سعیدی در گفتگو با روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد، اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۳۰ نفر توسط مار و عقرب دچار گزیدگی شدند.

وی افزود: علائم مارگزیدگی ممکن است بسته به نوع مار متفاوت باشد، اما ممکن است شامل مواردی چون سوراخ در محل زخم، قرمزی، تورم، کبودی، خونریزی یا تاول در اطراف محل گزش، درد و حساسیت شدید در محل گزش، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، تنفس سخت (در موارد شدید، ممکن است تنفس به طور کلی متوقف شود)،ضربان قلب سریع، نبض ضعیف، فشار خون پایین، اختلال دید،طعم فلز، نعناع یا لاستیک در دهان، افزایش ترشح بزاق و تعریق، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اطراف صورت و یا اندام ها و انقباض عضلانی شود.

سعیدی با تاکید بر اهمیت اقدامات اولیه در گزیدگی ها، توصیه کرد: اگر شخصی را مار گزید جهت کمک های اولیه حتما در اسرع وقت به دنبال مراقبت پزشکی باشید و با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. در صورت امکان از فاصله ایمن از مار عکس بگیرید. شناسایی مار می تواند به درمان مارگزیدگی کمک کند، در حالی که منتظر کارکنان EMS هستید تا شما را به بیمارستان برسانند از کمک های اولیه استفاده کنید، حلقه ها و ساعت ها را قبل از شروع تورم بردارید و محل گزش را با آب و صابون بشویید پس از شست و شو محل گزش را با یک پانسمان تمیز و خشک بپوشانید، لبه اصلی حساسیت و تورم روی پوست را علامت بزنید و زمان را در کنار آن بنویسید.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه بیماری های واگیر مرکز بهداشت بجنورد گفت: پادزهر، درمان مسمومیت جدی مار است و هرچه بتوان پادزهر را زودتر شروع کرد، آسیب جبران ناپذیر سم زودتر متوقف خواهد شد. 

وی بیان کرد: رانندگی برای فردی که دچار مارگزیدگی شده اصلا توصیه نمی شود زیرا افراد مبتلا به مارگزیدگی ممکن است دچار سرگیجه شده و یا از هوش بروند.

سعیدی اذعان داشت: علاوه بر نکاتی که گفته شد، در مواقع مار گزیدگی انجام مواردی چون بلند کردن مار و به دام انداختن آن، بریدن محل زخم با چاقو و تلاش برای خارج کردن سم، گذاشتن یخ یا غوطه ور شدن زخم در آب اصلا توصیه نمی شود.


از مجموع 2 رأی