در آستانه فرا رسیدن عید قربان، کارشناس بیماریهای واگیر مرکز بهداشت بجنورد بر لزوم رعایت موارد بهداشتی تاکید کرد.

حسن سعیدی در گفتگو با روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد گفت: بیماریهایی مانند تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم از دام به انسان منتقل می شوند و به دلیل آن که این بیماریها در دام زنده به راحتی قابل شناسایی نیست باید مسائل بهداشتی را در هنگام تماس با دام، بخصوص در هنگام ذبح به طور دقیق و کامل رعایت کرد.


وی اظهار کرد: جاری نمودن خونابه ذبح دام در اماکن عمومی و خیابانها، ممکن است باعث انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه  کنگو (CCHF) از دام به انسان گردد. لذا خواهشمند است همشهریان محترم دام را از مراکز مجاز خریداری و در کشتارگاه ذبح کنند.


سعیدی افزود: جهت پیشگیری از ابتلاء به تب خونریزی دهنده کریمه  کنگو لازم است شهروندان نکات بهداشتی را جدی بگیرند و در هنگام ذبح دام حتما از وسایل حفاظت فردی مانند دست کش ، چکمه و... استفاده کنند.


کارشناس بیماریهای واگیر مرکز بهداشت بجنورد تصریح کرد: لازم است برای ذبح دام حداقل افراد و نهایتا یک تا دو نفرشرکت نمایند و از تماس کودکان، سالمندان و زنان باردار با دام و مشارکت آنها در فرایند ذبح دام خوداری کنند.


وی تاکید کرد: خانوار ها  پس از ذبح دام باید وسایل استفاده شده را  با مایع ظرف شویی و دست ها را به طور کامل با آب و صابون شستشو دهند.


سعیدی بیان داشت: برای ضد عفونی نمودن محل ذبح، بعد از تمیز نمودن خونابه ها، می توانند از وایتکس رقیق شده یک درصد استفاده نمایند و در هنگام قطعه قطعه کردن گوشت حتما از دست کش استفاده کرده و وسایل را ضد عفونی کنند.


وی در پایان اظهار کرد: گوشت قربانی باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و یا سایر عوامل بیماریزای گوشت از بین برود.همچنین جگر دام ذبح شده نیز باید به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مورد استفاده قرار گیرد و از مصرف گوشت قربانی و جگر به صورت خام جداً پرهیز کنید.