سرفه پایدار؛ شایع ترین علامت بیماری سل

57 ١٤:٤٤ ب.ظ

کارشناس سل مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت: یکی از شایع ترین علائم مبتلا شدن به بیماری سل، سرفه پایدار بیشتر از دو یا سه هفته می باشد.

سمیرا صوفی صبح امروز در گفتگو با روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد اظهار کرد: راه انتقال این بیماری تنفس ذرات عفونی حاوی باسیل سیل است و دو عامل تعیین کننده میزان خطر مواجهه با بیماری سل، وجود غلظت ذرات عفونی در هوا و طول مدتی که فرد از آن هوا تنفس می کند، می باشد.

وی افزود: بیماری سل از طریق غذا، آب، تماس جنسی، تزریق خون، و نیش حشرات منتقل نمی شود.

کارشناس بیماری سل تصریح کرد: مهم ترین راه پیشگیری از بیماری سل، تشخیص زودرس و درمان فرد مبتلا به این بیماری می باشد؛ اما اقدامات کلی پیشگیری از این بیماری نیز ارتقاء سطح بهداشت در جامعه و محیط زندگی افراد، آموزش بهداشت در خصوص بیماری سل، وجود تهویه در نور کافی در اتاق فرد مبتلا به بیماری سل و تغذیه مناسب است.

وی بیان داشت: علائم عمومی و مشترک در بیماری سل، علاوه بر سرفه، مواردی چون خلط، علائم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی، تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی زود رس و ضعف عمومی است.

صوفی تاکید کرد: شهروندان در صورت داشتن سرفه پایدار بیشتر از دو هفته یا بیشتر، می توانند به نزدیک ترین خانه بهداشت یا مرکز جامع خدمات سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند تا با انجام آزمایش از نظر ابتلا به سل بررسی شوند.

وی گفت: ماهانه به طور متوسط ۶۰ نمونه خلط از خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان به مرکز بهداشت بجنورد ارسال شده و مورد بررسی قرار می گیرد که این تعداد در فصول سرد سال، گاه به بیش از ۹۰ مورد می رسد.