۱۰ نکته برای یک شیردهی موفق

78 ٩:٣٠ ق.ظ

اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر بر کسی پوشیده نیست، اما راهکارهای یک شیردهی موفق چیست؟ علاوه بر اینکه پزشکان و کارشناسان برای ترویج و تشویق مادران به تغذیه کودکشان با شیر مادر تلاش می‌کنند، بیمارستان‌های دوستدار کودک نیز در دستورالعمل خود برای این موفقیت مواردی را رعایت و اجرا می‌کنند. به عنوان مثال، در این بیمارستان‌ها باید سیاست مدون ترویج تغذیه با شیر مادر در معرض دید کلیه کارکنان نصب شود و به آنها گفته شده باشد، همچنین برای اطمینان از ارتقای کیفیت خدمات، این دستورالعمل به طور مستمر به‌روز شود. در واقع این بیمارستان‌ها موظفند به مادران چگونگی یک شیردهی صحیح را یاد بدهند. غیر از اینها، نقش پدران نیز در موفقیت شیردهی به کودک اهمیت خاصی دارد. پس اگر شما به تازگی پدر شده‌اید، سعی کنید با مدیریت و کنترل بهتر و صحیح، شرایط آرامش همسرتان را مهیا کنید و برای دادن اعتمادبه‌نفس به مادر کودکتان و دور کردن او از استرس یک برنامه‌ریزی خوب و کارآمد داشته باشید.

 

 

نکاتی برای یک شیردهی موفق

به‌طورکلی بهتر است ببینیم موفقیت در شیردهی چگونه است و اصلاً از کجا شروع کنیم؟ در شروع بدانید که برای شیر دادن به کودکتان آن هم برای اولین بار باید باحوصله و صبور باشید، نگرانی و استرس را از خودتان دور کنید و هر سؤالی دارید از پزشکتان بپرسید. به منظور کمک می‌توانید راهنمایی‌های زیر را در نظر داشته باشید:

 

۱. تمامی مادران لازم است در کلاس‌های آمادگی زایمان برای یادگیری شیردهی به نوزاد شرکت کنند.

۲. روش‌ها و پوزیشن‌های شیردهی را قبل از زایمان از پزشک، پرستارها یا مادران آگاه دیگر یاد بگیرید.

۳. در مورد مزایای تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و موارد مفید شیردهی برای مادر مطالعه کنید.

۴. تماس پوست با پوست را از لحظه‌ تولد و تغذیه نوزاد با شیر مادر را در ساعت اول تولدش شروع کنید.

۵بعد از تولد کودکتان طبق تقاضای نوزاد و هر زمان که خواست به او شیر بدهید. هرچه بیشتر شیردهی کنید میزان و تولید شیر شما بیشتر خواهد شد.

۶به دهان و فک نوزاد هنگام مکیدن نوک سینه نگاه کنید تا از سینه‌گیری درست کودکتان مطمئن شوید و به او برای این کار کمک کنید. همچنین دلایل شیر نخوردن نوزاد را بدانید.

۷مطمئن باشید یک کودک شیرخوار سالم در شش ماه اول تولد غیر از شیر مادر و قطرهٔ ویتامین ، به هیچ غذا یا مایع دیگری نیاز ندارد.

۸.  از بطری‌ها، شیشه‌شیرهای مختلف استفاده نکنید و انواع پستانک را نیز کنار بگذارید.

9. خوب استراحت کنید و برای شادابی و سلامت خودتان تغذیه کافی و مقوی داشته باشید.

 

مشکلات احتمالی در شیردهی

از مشکلات رایج شیردهی در شش هفتۀ اول پس از زایمان موارد ذیل میباشد:

احتقان پستان یا پُری و دردناکی بیش از حد سینه

زخم شدن یا ترک نوک سینه

التهاب پستان یا ماستیت؛ نوعی عفونت پستان

 

یادتان باشد نباید در سکوت درد بکشید، گرفتن کمک و پشتیبانی در مورد شیردهی تنها به یک تماس تلفنی با ماما یا یک شخص آگاه نیاز دارد، پس خیلی بهتر و لازم است با پزشک یا مامای خود در مورد عوارضی که در شیردهی دارید صحبت کنید.و با شرکت در کلاسهای آمادگی برای زایمان در دوران بارداری و مطالعه محتوای آموزشی موجود در کتابخانه های مراکز شهری و روستایی اطلاعات خود راارتقای دهید،