اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ سلامتی در سفر اربعین

75 ١٤:٤٦ ب.ظ

کارشناس مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت بجنورد نکاتی را در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ سلامتی در سفر اربعین به مردم ارائه کرد.

صبح امروز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ حسن سعیدی در گفتگو با روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بجنورد اظهار کرد: اگر مبتلا به بیماری خاص هستید، به خصوص اگر دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماری های زمینه ای مزمن مبتلا هستید حتما در سفر اربعین داروهای خود را به همراه داشته باشید.
وی افزود:روزانه غرغره حلق و شستشوی بینی با آب گرم یا محلول آب و نمک را انجام دهید. اگر علائمی شبیه آنفلوانزا (تب، سرفه، گلودرد) پیدا کردید، حتما از ماسک استفاده و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. همچنین بهتر است در مکان هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد، از ماسک استفاده کنید. مخصوصا افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت، قلبی عروقی این موارد را بیشتر رعایت کنند.
کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان بجنورد تصریح کرد:برای جلوگیری از گرمازدگی به هیچ عنوان بین ساعت 11 تا 15 که گرما به اوج می رسد، پیاده روی نکرده و سعی کنید در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده روی ادامه دهید و لباس‌های خنک و نخی بپوشید.
سعیدی بیان کرد:در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک برسانید؛ مایعات خنک بنوشید. خوردن نوشیدنی هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آب لیمو، شربت آلبالو، شربت بید مشک، گلاب، تخم شربتی، تخم خرفه می تواند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند. همچنین اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می تواند به رفع تشنگی کمک کند. اسپری کردن گلاب به سر و صورت و شستشوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز موثر است.
وی خاطر نشان کرد:بهتر است زائران اربعین از پرخوری و در هم خوری و خوردن غذاهای سنگین، چرب و پرادویه خودداری و در صورت امکان بیشتر غذاهای آبکی مثل سوپ و آش مصرف کنند.
کارنشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت:در خصوص پا درد که مشکل شایع در پیاده روی اربعین است، می‌توانید شب ها پاها را با آب نمک به همراه روغن بادام یا زیتون ماساژ دهید، ماساژ باید از نوک و لابلای انگشتان پا شروع شده به سمت زانو و کمی بالاتر باشد تا درد و ورم را رفع کند و نیز وقتی نشسته و خوابیده‌اید، پاها را کمی بالاتر از سطح بدن بگذاید.
وی تاکید کرد:افرادی که قصد سفر دارند باید در مورد خطرات احتمالی در مقاصد انتخابی خود مشاوره بگیرند و بدانند که چگونه می توانند از سلامت خود محافظت کنند و خطر ابتلا به بیماری را به حداقل برسانند.
سعیدی در پایان اذعان داشت:مداخلات برای جلوگیری از اسهال در پیاده روی اربعین، از جمله آب آشامیدنی سالم، استفاده از سیستم های بهداشتی بهبود یافته و شستن دست ها با صابون می تواند خطر بیماری را کاهش دهد. اسهال باید با محلول آبرسانی خوراکی (ORS)، محلولی از آب تمیز، شکر و نمک درمان شود.

 


از مجموع 2 رأی