قرمزي و درد محل تزريق ؛شایع ترین عارضه واکسيناسيون کودکان است .

به گزارش « وب دا» واکسيناسيون کودکان از مهم ترين و مؤثرترين مداخلات بهداشتي انجام شده در دنيا براي ارتقاي سلامت جامعه و مورد تأييد سازمان هاي بهداشتي بين المللي است. برنامه واکسيناسيون کودکان در ايران از ابتداي شروع به کار شبکه هاي خدمات بهداشتي عمومي و با دسترسي به پوشش بالاي 98 درصد توانسته است، موفقيت هاي بزرگي را در زمينه ريشه کني، حذف و کنترل بيماري هاي قابل پيشگيري حاصل کند و جلب اعتماد عمومي به سلامت و کارايي واکسيناسيون از عوامل موفقيت در دستيابي به پوشش هاي بالاي واکسيناسيون بوده است.

پزشک شبکه بهداشت و درمان شیروان در این باره عنوان می کند : واکسن ها هم مانند تمام مواد بيولوژيک ديگر داراي عوارض ناخواسته اي است که هر چند خفيف به نظر مي رسد اما اگر بيش از حد انتظار رخ دهد باعث نگراني عموم مردم مي شود .

دکتر «سارا پرنده» به عوارض واکسيناسيون اشاره مي کند و مي گويد: شايع ترين عارضه واکسيناسيون قرمزي و درد محل تزريق است که در بيشتر موارد رخ مي دهد.

وی با بيان اين که عوارض واکسيناسيون محدود به 2 تا 3 روز پس از تزريق است، مي افزايد: ورم محل تزريق و تب از ديگر عوارض واکسيناسيون به شمار مي رود که با مصرف قطره هاي استامينوفن به تجويز واکسيناتور يا پزشک و استفاده از کمپرس سرد مي توان اين عوارض را به حداقل رساند.

وي با تأکيد بر گزارش دهي عوارض واکسيناسيون به مراکز بهداشتي توسط والدين، تصريح مي کند: اگر درد و ورم آن قدر زياد باشد که تمام اندام را مبتلا کند گزارش دهي و مراجعه به پزشک بايد سريع تر انجام شود.

وي عنوان مي کند: تب بالاي 39 درجه سانتي‌گراد و ديگر عوارض نبايد بيش از 2 تا 3 روز به طول انجامد ودرصورت طولاني شدن زمان عوارض، به بررسي بيشتر و دقيق تر نياز است.

به گفته اين پزشک، به دنبال تزريق واکسن ب. ث. ژ در بدو تولد، ممکن است عارضه «لنفادنيت» ايجاد شود که به شکل ورم در زير بغل ديده مي شود که جاي نگراني ندارد و بايد به مراکز درماني گزارش داده شود.

وي تأکيد مي کند: اگر ورم ناشي از واکسن ب. ث. ژ در لمس حالت مواج داشته و چرکي شده باشد بايد به طور حتم به پزشک مراجعه کنيد و در صورت جيغ کشيدن هاي ممتد و طولاني کودک، مراجعه به پزشک ارجحيت مي يابد.

وي اظهار مي دارد: آبسه هاي محل تزريق جزو ديگر عوارض واکسيناسيون به شمار مي رود که با ورم و درد فراوان همراه است و بايد هر چه سريع تر به پزشک مراجعه و درمان آن آغاز شود.

وي تشنج را يکي ديگر از عوارض واکسيناسيون اعلام و خاطر نشان مي کند: تشنج ممکن است به دنبال واکسن ثلاث در برخي از کودکان رخ دهد که گزارش دهي آن ضروري است و مادران کودکاني که به دنبال تزريق واکسن تشنج مي کنند بايد در زمان بعدي تزريق به طور حتم واکسيناتور را در جريان امر قرار دهند.

«پرنده» عنوان مي کند: کودکاني که پس از واکسيناسيون تشنج مي کنند بايد قبل از تزريق واکسن بعدي، واکسن ديگري دريافت کنند به همين دليل گزارش دهي والدين از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي به عوارض نادر و مهم واکسيناسيون اشاره مي کند و مي گويد: مننژيت، آنسفاليت، سندروم گلين باره يا فلج شل ناگهاني و حاد از عوارض نادر واکسيناسيون است که به مراجعه و درمان توسط پزشک نياز دارد.

وي مي افزايد: اگر پس از بررسي، پزشک دليل خاصي براي اين بيماري ها پيدا نکرد ممکن است اين بيماري ها جزو عوارض واکسيناسيون باشد.

وي تصريح مي کند: عوارض ايجاد شده واکسيناسيون به عوامل متعددي نظير سيستم ايمني و واکنش بدن بستگي دارد که در افراد مختلف متفاوت است.

کارشناس مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشتی دانشگاه در اين باره بيان مي کند: اگر چه واکسن هاي مورد استفاده از نظر ميزان اثربخشي، بسيار مورد اطمينان و عوارض جانبي آن ناچيز است، اما به طور کلي هيچ واکسني بدون عوارض جانبي نيست.

«عليرضا فاضلي» مي افزايد: افرادي که واکسن دريافت مي کنند ممکن است به عوارض جانبي خفيف ناشي از مصرف آن دچار و يا در موارد نادر، با عوارض شديد و تهديدکننده مواجه شوند.

وي تصريح مي کند: اين واکنش ها در برخي مواقع حاصل اثرات خود واکسن است و در برخي موارد به دليل خطا در نحوه نگهداري و يا تجويز واکسن رخ مي دهد.

وي توضيح مي دهد: به هر حال دليل بروز عوارض هر چه باشد، هر گاه واکنش نامطلوبي متعاقب ايمن سازي بروز کند باعث نگراني مردم مي شود تا جايي که ممکن است برخي از نوبت بعدي ايمن سازي فرزندان خود صرف نظر کنند.

وي ادامه مي دهد: اگر کودکان، واکسن هاي خود را به موقع دريافت نکنند احتمال ابتلا به بيماري، مصون نبودن و مرگ و مير در آن ها افزايش مي يابد.

وي اظهار مي دارد: گزارش دهي و بررسي عوارض مربوط به واکسن مي تواند به شناسايي و تصحيح خطاهاي برنامه واکسيناسيون کمک شاياني کند.

وي خاطر نشان مي کند: گزارش دهي و جدي گرفتن عوارض نامطلوب پس از ايمن سازي باعث مي شود پيامدهاي نامطلوب آن به خوبي ثبت، گزارش و متعاقب آن مديريت شود که از بروز تشنج پيشگيری مي کند.

«فاضلی» با بيان اين که واکسن هايي که در برنامه ايمن سازي کشوري استفاده مي شود بسيار مؤثر است، مي گويد: با اين وجود، هيچ واکسني به طور کامل ايمن نيست و ممکن است پس از ايمن سازي به عارضه منجر شود.

وي تصريح مي کند: عوارض گزارش شده ممکن است واقعي باشد يا طي مراحل ايمن سازي به وجود آمده و يا بر اثر پيامد هم زماني ايجاد شده باشد که به واکسن يا مراحل ايمن سازي مربوط نيست اما با ايمن سازي همراه شده است.

وي اظهار مي دارد: در خراسان شمالي از ابتداي سال جاري تا پايان آبان ماه 70 مورد عارضه ناشي از واکسن گزارش شده و اين در حالي است که سال گذشته 119 مورد عارضه گزارش شده بود.


از مجموع 315 رأی