روز شمار بسیج ملی تغذیه سالم سال ۱۴۰۱

83 ١٠:٣٨ ق.ظ

سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار" حال خوب با وزن مناسب " از 24 دی ماه تا 7 بهمن در سراسر کشور   برگزار می شود.


در سراسر جهان، ۸۰۰ میلیون نفر با چاقی زندگی می‌کنند که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد نفر افزایش یابد (یک نفر از هر پنج زن و یک نفر از هر هفت مرد).
در منطقه مدیترانه شرقی، اکثر کشورها تغییر تغذیه به سمت رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم‌تحرک را تجربه کرده و به طور تقریبی نیمی از بزرگسالان (۴۹ درصد) بیش از یک چهارم (۲۶ درصد) از نوجوانان و نزدیک به ۶ درصد از کودکان زیر پنج سال تحت تأثیر اضافه وزن یا چاقی هستند. 
با توجه به اینکه عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی تأثیر به‌سزایی در این اختلال چند وجهی دارند، برای پیشگیری، توقف و درمان مؤثر چاقی به مراقبت‌های بهداشتی مؤثر، حمایت‌های فرابخشی گسترده و اقدامات دیگر در تمام زمینه‌ها نیازمند هستیم و این مهم جز با همکاری تمام بخش‌های توسعه و همراهی اقشار مختلف جامعه میسر نخواهد شد.
بیماری‌های غیر واگیر عامل ۶۲ درصد از مرگ و میرها در منطقه هستند که رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی آن است و در بین بیماری‌های غیر واگیر، بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان‌ها و دیابت بزرگ‌ترین قاتل‌های جهان هستند.
با توجه به افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور بعد از اپیدمی کرونا لازم است که حساس سازی در افراد جامعه به منظور عوارض جبران ناپذیر آن انجام شود. در همین راستا عناوین روزهای این بسیج دو هفته ای به شرح زیر می باشد:
24 دی: شیوع چاقی در کشور
25 دی: چاقی و بیماری های غیرواگیر
26 دی: عوامل تغذیه ای موثر از چاقی
27 دی : ترویج فعالیت بدنی در ادارات و مراکز جمعی
28 دی: چاقی کودکان و راهکارهای کنترل آن
29 دی: چاقی، جنسیت و عوامل فرهنگی
30 دی : پیاده روی های خانوادگی، راهکاری برای کنترل وزن 
1 بهمن چاقی و کارشناسان تغذیه
2 بهمن: چاقی و جوانی جمعیت
3بهمن: چاقی شکمی و عوارض آن
4 بهمن: چاقی و راهکار های غیر اصولی کاهش وزن
5 بهمن:  چاقی و سلامت روان
6 بهمن :  چاقی ، دارو درمانی و مکمل ها
7 بهمن : چاقی و تغییر شیوه زندگی 

 

گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت بجنورد


از مجموع 1 رأی