كفير

237 ٨:٤٩ ق.ظ

كفير چيست :

اصطلاح كفير بيان گر ميكروارگانيسم هايي است كه به منظور تخمير آب ميوه ،‌شير و ساير نوشيدني ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

امروزه توليد كفير از كشتهاي شناخته شده خالص مورد نظر است زيرا اين روش موجب كنترل بهتر ميكروارگانيسم ها و توليد آسان تر و با كيفيت تر محصول مي شود ضمن انكه زمان ماندگاري اين محصول طولاني تر (15-10روز در 4 درجه سانتيگراد) است در اين روش شير بطور همزمان با باكتريهاي لاكتيك و مخمر تلقيح شده و دو تخمير اتفاق مي افتد كه اولي ناشي از باكتريهاي لاكتيكي و دومي به دليل فعاليت مخمرهاست .

خواص كفير:

مناسب براي افرادي كه نمي توانند قند شير را تحمل كنند ، غذاي تكميلي مناسب براي خانم هاي باردار و شيرده ، كمك به سلامت و تقويت سيستم ايمني و بنابراين موثر در بيماريهاي ايدز ،‌سرطان و ... داراي اثرات آرام بخش بر روي سيستم عصبي و بنابراين موثر براي افرادي كه از مشكلات كم خوابي ،‌افسردگي و سندرم بيش فعالي كم توجهي رنج مي برند.

داشتن نقش موثر در درمان بيماريهاي روده اي ،‌ بهبود حركات روده و در نتيجه مفيد در درمان يبوست ،‌كاهش نفخ و كمك به سلامت سيستم گوارش پس از مصرف داروهاي آنتي بيوتيك .

علاوه بر موارد ذكر شده كفير سرشار از ويتامين هايي ازقبيل K,B1,B6,B12 ، بيوتين ، اسيد فوليك و املاحي مانند كلسيم ،‌منيزيم ،‌فسفر و اسيدهاي آمينه (مانند تريپتوفان) مي باشد كه در بهبود و حفظ عملكرد بدن بسيار موثرند . مي توان گفت كفير نه تنها به هيچ وجه بيماري زا نيست بلكه بسياري مطالعات حاكي از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سيستم گوارشي مي باشند همچنين بررسي ها نشان داده اند كه كفير در درمان سل نيز موثر است و مي تواند باكتري هاي بيماري زا اعم از گرم مثبت و گرم منفي را از بين ببرد امروزه غذاهاي ما از نظر تغذيه اي بسيار فقيرند و دستگاه گوارشي ما توسط داروهاي مصنوعي مورد حمله قرار مي گيرد و در اين زمينه مي توان گفت استفاده از برخي غذاها مانند كفير نقش موثري در حفظ ميكروفلور روده بازي مي كند و از كليدهاي اصلي سلامتي است .