رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی طی بازدیدی از مرکز جامع سلامت حر و مرکز نمونه گیری امام علی (ع) بجنورد، ضمن خداقوت به حافظان همیشه در صحنه حوزه سلامت، ارائه خدمات بهداشتی، وضعیت نمونه گیری کرونا ، تجهیزات و مراجعات در این مراکز را به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت بجنورد، دکتر سیدجواد پورنقی صبح امروز در بازدید از مرکز جامع سلامت شهری «حر» بر شناسایی مخاطبان حوزه سلامت تأکید و این امر را پیشگیری از هزینه‌های سنگین درمان، مهم و ضروری دانست.
وی در این بازدید با بیان این‌که بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ‌ومیر در استان است، تأکید کرد: باید خطرسنجی جمعیت بالای 30 سال استان مطابق با استانداردهای ملی و به‌خوبی انجام شود زیرا شناسایی به‌موقع افراد پرخطر به‌ویژه در خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی منجر به افزایش 10 تا 15 سال عمر افراد می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این‌که بهبود شاخص خطرسنجی فشارخون و دیابت از اولویت‌های ماست، خاطرنشان کرد: شناسایی به‌موقع این افراد منجر به ارائه خدمات بهداشتی مناسب و پیشگیری از تحمیل هزینه‌های سنگین درمان می‌شود.
دکتر پورنقی همچنین با بیان این‌که حوادث در رتبه دوم عامل مرگ‌ومیرها قرار دارد، گفت: متأسفانه  موفقیتی در ارتقاء فرهنگ مردم در رعایت ایمنی برای جلوگیری از حوادث موفق حاصل نشده درحالی‌که با ترغیب مردم به استفاده از تجهیزات ایمنی می‌توان از مرگ‌ومیر بخش مهمی از جمعیت پویا و فعال جامعه جلوگیری کرد.
وی با اشاره به این‌که درمان محور هستیم، عنوان کرد: درمان هزینه‌بر است و بهره‌وری کمتری دارد بنابراین برای موفقیت در تمام حوزه‌های سلامت باید ابتدا مخاطب در حوزه سلامت را پیدا و بعد برای کمک به آن‌ها خدمات مناسب ارائه کرد.
رئیس دانشگاه با تقدیر از فداکاریهای تیم بهداشت و درمان در موج های کرونا اظهار کرد: مدافعان و حافظان سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا همچنان حضوری پررنگ دارند و نیاز است که جامعه برای مدیریت این بیماری با رعایت پروتکل های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون همراه و همیار باشد.
دکتر بازخانه‌ای سرپرست مرکز بهداشت بجنورد نیز در این بازدید شاخص‌های نرخ باروری، مرگ‌ومیر مادران و نوزادان و گزارشی از اقدامات مرکز بهداشت حر در حوزه‌های مراقبان سلامت، سلامت روان و ... ارائه کرد و مشکلات و موانع موجود در شاخص خطرسنجی را نیز اعلام کرد.
زهرا حسینی خبوشان، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه نیز در این بازدید از رفع برخی از مشکلات حوزه بهداشت با اجرای طرح پزشک خانواده خبر داد و بر رشد شاخص خطرسنجی تأکید کرد و افزود: فشارخون از اهداف و اولویت‌های ماست که تلاش داریم در جهت شناسایی و درمان مبتلایان به فشارخون به‌موقع اقدام شود.
وی بهره‌گیری از ظرفیت سفیران سلامت را برای ارتقاء شاخص خطرسنجی بسیار مهم دانست و در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش آمار حوادث به دلیل مداخلات به‌موقع و برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های متولی خبر داد.
بنابراین گزارش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این بازدید که مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، سرپرست مرکز بهداشت بجنورد و معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه نیز حضور داشتند، از بخش‌های مراقبان سلامت، روان‌شناسان، دوره‌های آموزش پیش از ازدواج، واکسیناسیون و دیگر بخش‌ها بازدید و ضمن احصاء مشکلات، ارائه راهکارهای مناسب موردبررسی و تبادل‌نظر قرار گفت.